Fie că suntem entuziaști auto sau doar simpli utilizatori, trebuie să cunoaștem o serie de aspecte tehnice esențiale. Multe dintre ele sunt necesare, mai ales atunci când te afli la drum lung, iar problema trebuie identificată rapid.
Pentru a nu ajunge într-un service auto cu probleme tehnice grave și pentru a-i asigura autoturismului tău o performanță cât mai înaltă, ai în vedere următoarele sfaturi:
Schimbul de ulei
Schimbul de ulei este esențial pentru a menține funcționarea normală a mașinii. Uleiul are un rol foarte important în ceea ce privește sănătatea motorului, protejarea părților de metal ale acestuia, care pot suferi în urma degradării proprietăților de lubrifiere, creștere a temperaturii și coroziunii. Atenție, aici intră și schimbul filtrelor, precum cel de ulei, habitaclu și combustibil. Unii mecanici recomandă schimbarea filtrului de combustibil odată la două schimburi, dar și aici contează foarte mult calitatea combustibilului și de la ce furnizor se alimentează.
Producătorii recomandă schimbul uleiului de motor atunci când mașina atinge un interval de 15 sau chiar 20.000 km. În România, având în vedere condițiile de drum, recomandarea noastră este la 10, maximum 12.000 km. Acest proces nu este unul dificil, dar este recomandat să apelezi la un service auto pentru a asigura achiziționarea unui ulei potrivit. În cazul în care organizați deplasări lungi, verificați nivelul de pe jojă sau de pe computerul de bord.
Plăcuțele și discurile de frână
Un alt detaliu important este sistemul de frânare, mai exact plăcuțele și discurile de frână. Acestea trebuiesc schimbate la timp pentru a nu cauza diverse evenimente nefericite. Din recomandări, acestea pot ajunge până la 30-40.000 km, dar și aici cifrele pot varia. Schimbul se face în funcție de mai mulți factori, cum ar fi calitatea materialelor și stilul de mers.
Pentru a te asigura că totul este în regulă, atunci când mergi la service auto pentru a face schimbul de ulei, la 10.000 km, cere și o verificare a acestora. Câteva semne specifice ale degradării sistemului de frânare sunt trepidarea volanului sau a pedalei la frânare, din cauza ovalizării discului de frână, scârțâit sau zgomot în timpul frânării, acest lucru poate indica uzura plăcuțelor, încingerea jantei, un alt semn care apare din cauza blocării sistemului de frânare sau striații și zgârieturi pe suprafața discului, din cauza uzurii plăcuțelor.
Becurile
Acestea au un efect major în calitatea condusului noaptea sau în condiții mai puțin propice, cum ar fi de ceață. De aceea se recomandă montarea unor becuri speciale în perioada anotimpurilor de toamnă și primăvară, cu luminozitate ridicată, datorită luminii puternice și uniforme.
În cazul în care a trecut o perioadă lungă de la ultimul schimb al acestora, trebuie avută în vedere pierderea calităților și randamentului acestora. Procesul nu este dificil de obicei, astfel nu este neapărată vizita la un service auto, dar pot apărea dificultăți în funcție de sistemul de prindere al farurilor și becurilor.
Anvelopele
Recomandarea este ca fiecare proprietar să dețină seturi de jante și cauciucuri pentru fiecare sezon, vară și iarnă, cât și alegerea unor anvelope noi, nu second-hand, și cu o dată de fabricație cât mai recentă. Deși cauciucurile se prezintă bine estetic, rizuri înalte, dar acestea au o dată de fabricație de peste 5-6 ani, calitatea acestora se degradează. Data fabricației este inscripționată pe cauciuc, formată din 4 cifre, primele două reprezintă saptamâna, iar următoarele anul. Ex: 2517 = săptămâna 25, anul 2017.
O altă recomandare este evitarea cauciucurilor M+S, este dificil ca acestea să asigure o calitate ridicată în toate aceste condiții. Având în vedere aspectul, anvelopele direcționale se descurcă foarte bine în perioadele ploioase, reducând riscul de acvaplanare. Anvelopele asimetrice oferă o aderență mai bună pe drum și sunt mai silențioase.
Vasele cu lichid
În general, există 3 vase de lichid, antigel, frână și parbriz. Fiecare dintre ele sunt inscripționate cu nivel minimum și maximum. Verificarea acestora odată pe lună este absolut necesară pentru a evita ridicarea temperaturii motorului în cazul antigelului sau pierderea franelor în cazul lipsei lichidului de frână. Acest lucru poate fi făcut foarte ușor prin ridicarea capotei, evitându-se vizita la service auto.
În concluzie, toate cele prezentate mai sus reprezintă obiective pe care cu toții trebuie să le avem în vedere și să le asigurăm pentru a garanta siguranța proprie în timpul condusului, cât și sănătatea și performanța autoturismului nostru.