Wednesday, 12 June, 2024

Anvelopele de calitate ofera performanta si eficienta


O anvelopa, parte esentiala din cadrul unui autoturism este realizata din numeroase materiale si incrediente, de la cauciucul de baza pana la diversi polimeri si substante care asigura aspectele de care este nevoie, in scopul in care sunt utilizate. Acestea trebuie sa sustina eficient masina, sa ofere un control mai bun, consum de carburant mai scazut daca este posibil, eficienta in franare, accelerare, virare si o buna stabilitate atat pe vreme buna dar mai ales atunci cand avem de-a face cu intemperii.

Anvelopele, fiind o componenta decisiva fara de care niciun autovehicul nu ar putea functiona, sunt realizate printr-un proces complex de fabricare care necesita multi pasi si multa atentie. In urma fabricarii lor, fiecare producator are obligatia sa le testeze pentru buna lor functionare.

In compozitia unei anvelope gasim in primul rand, cauciuc, dupa cum ne-am astepta, acesta fiind pana la urma si elementul principal. De la un model la altul si de la un tip la altul, putem avea de-a face cu mai multe tipuri de cauciuc, unele mai rigide, altele mai elastice, cu o concentratie mai mare sau mai mica. Pe langa acesta, numeroase alte substante si elemente pot fi gasite intr-o anvelopa, oferindu-i forma, rezistenta si proprietatile dorite de catre producator si de care este nevoie in utilizarea lor.

In timp ce cauciucurile de vara au canale de rulare mai mici si lamelele realizate la fel, cele de iarna au canale de rulare mai mari si lamele iesite mai mult in evidenta, astfel incat zapada sau noroiul care se aduna intre acestea sa poata fi eliminat cu usurinta, de la sine, astfel incat sa se asigure cat mai multa suprafata de contact intre suprafata de rulare si masina. Cu cat aceasta suprafata este mai mare cu atat masina este mai usor de rulat.

De-a lungul anilor, marii producatori de anvelope precum si cei de autoturisme, au cautat diverse solutii prin care si anvelopele sa devina mai bune, mai eficiente, dar in acelasi timp, si mai accesibile. Totul consta in calitatea materialelor utilizate in producerea acestora dar si in procesul de productie.

Putem numerota urmatoarele aspecte care au legatura in special cu tipul si calitatea anvelopelor unei masini, precum:

Puterea masinii

Se traduce la nivelul rotii prin tractiune. Spre exemplu, pentru a putea beneficia de forta unui motor puternic, trebuie folosita o anvelopa de mare aderenta. In caz contrar, puterea se pierde prin derapare si se ajunge la o uzura nejustificata a pneului.

Siguranta

In functie de specificatiile producatorului masinii, anvelopele sunt proiectate pentru a suporta o sarcina bine determinata, o viteza maxima de rulare si o distanta minima de franare.

Confortul

Este influentat de rigiditatea anvelopei si de inaltimea talonului acesteia. Producatorul autoturismului recomanda o dimensiune optima. Exista posibilitatea optarii pentru o janta de diametru mai mare si o anvelopa cu un talon mai jos, astfel incat sa se pastreze diametrul total al rotii. Insa o anvelopa cu talonul mai mic nu va asigura pasagerilor acelasi confort.

Viteza maxima de rulare

Fiecare anvelopa vine de la producator cu indicele de viteza stantat pe talon, fiind garantata numai daca se respecta aceasta viteza maxima.

Daca se va monta o anvelopa cu un indice de viteza T (190 km/h) pe o masina capabila sa ruleze cu 270 km/h, este clar ca autoturismul nu va putea fi folosit la capacitatile maxime.

Sarcina suportata

Toate anvelopele au inscrise un indice de sarcina, ce reprezinta greutatea maxima suportata de anvelopa. In cazul depasirii acestei limite, anvelopa este supusa riscului de a se deteriora rapid si siguranta in timpul rularii este diminuata considerabil. Bineinteles, se pierde garantia.

Aspectul

Un atribut din ce in ce mai important al unei masini. Aspectul unei anvelope poate schimba total perceptia asupra unei masini, atat in sens pozitiv, cat si negativ.

Este cu adevarat ceva de neimaginat sa alegem anvelope de slaba calitate pentru o masina buna. Aici este cazul si camioanelor si al masinilor de transport industrial, unde este nevoie cu adevarat de eficienta, rapiditate, performante crescute. Poate ca pe moment nici economiile la carburant si alte consumabile nu sunt vizibile insa in timp, este posibil sa observam asta. Ajutand si la eficienta sistemului de franare, ne putem da seama ca acestea ajuta si la prelungirea duratei de viata si la eficienta lichidului de frana.

Tot legat de sistemul de franare, stim ca la nivelul acestuia se creaza caldura, cu cat franam mai des sau mai dur si astfel, aceasta poate afecta eficienta acesteia in timp va scadea, datorita faptului ca fluxurile de caldura afecteaza consistenta pieselor metalice si nu numai. In schimb, daca utilizam, asa cum ne indeamna specialistii, jante din aliaj sau din materiale de calitate, acestea pot ajuta mai mult la degajarea caldurii si racirea mai rapida a pieselor.

Cand vine vorba de camioane, unde vorbim despre jante si astfel si  despre anvelope, acestea sunt in mod clar mai mari, in ceea ce priveste diametrul. Aflam asta si de la cei de la Anvelopecamion19.ro. De asemenea, si anvelopele lor sunt mai groase, atat cele de iarna cat si de vara iar procesul de creare al acestora poate sa difere putin fata de toate celelalte. Si de asemenea, putem gasi pe piata atat anvelope de calitate de top cat si de calitate slaba, noi, second-hand sau resapate, cu mentiunea ca cele second precum si cele resapate ofera performante mai scazute si au totodata si o durata de viata mult mai scazuta decat cele noi, chiar si daca este vorba despre ceva care initial a fost de calitate.