Deși este de părere că “medicina de urgență nu poate fi rezolvată departe de spital, pentru că adevărată urgență amenință funcțiile vitale și necesită intervenții medicale complexe”, dr. Roxana Cheler recunoaște importanța și utilitatea pe care telemedicina de urgență le oferă pacienților.
În unele cazuri, sfaturile oferite prin videoconsultație sunt salvatoare de viață. Dr. Roxana Cheler precizează care sunt cele mai frecvente situații pentru care românii apelează eTELEDOC.
Care este principalul avantaj al telemedicinei de urgență?
În cadrul telemedicinei de urgență, prin sfaturile oferite, putem scurta timpul debut urgență-spital sau recomandarea spitalului optim pentru urgența respectivă. De exemplu, dacă observăm în videoconsultație ischemia unui membru inferior/superior îl îndrumăm pe pacient spre un anumit spital care să aibă și chirurgie vasculară și să ajungă și în timp util.
Sau, dacă observăm că pacientul are deficit motor și suspicionăm că se instalează un accident vascular, îi recomandăm ajungerea la spital cât mai rapid în “fereastra de tromboliză”, spre exemplu.
Pentru ce tip de urgențe poate fi eTELEDOC soluția salvatoare?
În cadrul telemedicinei de urgență, putem rezolva anumite urgențe minore, cum ar fi colicile biliare sau renale, febrele, cefaleea sau urticaria, degrevând camerele de gardă de aceste urgențe minore.
Tot în cadrul telemedicinei de urgență, putem oferi sfaturi, chiar salvatoare, cum ar fi așezarea unui pacient comatos în poziție de siguranță, atitudinea imediată față de o plagă cu sângerare mai importantă (garoul în cele mai multe cazuri este pus defectuos, fără să fie nevoie), pansare plăgi.
Care sunt cele mai întâlnite situații pentru care românii apelează eTELEDOC?
Problemele frecvente pentru care s-a solicitat consultul video al eTELEDOC au fost febrele și lipotimiile, cazuri care, cu anumite excepții, se pot rezolva în cadrul telemedicinei.
Cine ar trebui să aibă cu precădere un abonament eTELEDOC?
Eu văd util abonamentul în cadrul căminelor de bătrâni sau pentru familiile care au domiciliul departe de orașe, sau familiile din Diaspora.
În toate aceste cazuri, sfaturile, tratamentele și investigațiile recomandate sunt binevenite.
În cazul azilelor de bătrâni, în condițiile în care noi, medicii, suntem foarte bine informați asupra patologiei pacienților de către supraveghetori, le putem oferi îndrumare avizată. Dacă au neclarități, să zicem că unul dintre bătrâni are un pampers cu urină cu sânge sau un anumit fel de scaun, de diaree, sau o anumită vărsătură sau are fața căzută și vedem pe videocall cum vorbește, putem recunoaște o situație amenințătoare de viață și le putem recomanda, dacă este necesar, fie să cheme ambulanța, fie le dăm indicații de tratament.
Telemedicina este utilă tuturor persoanelor care nu ajung cu ușurință la medic sau nu au acces rapid și facil la instituții medicale (chiar și dispensare), cum este cazul persoanelor care locuiesc în zone izolate. În astfel de situații, o persoană care ar trebui să parcurgă 30 de kilometri până la o instituție medicală poate să stea liniștită odată ce medicul eTELEDOC i-a confirmat faptul că situația sa medicală nu reprezintă un motiv de îngrijorare în acel moment și că se poate adresa medicului specialist pentru un consult fizic și investigații medicale amănunțite a doua zi, de exemplu. Datorită faptului că avem posibilitatea de a le prescrie pacienților noștri rețete medicale în timp real le oferim sentimentul de siguranță și de confort.
Platforma eTELEDOC este, de asemenea, utilă și pentru românii din Diaspora care nu au asigurare medicală și care ne pot apela foarte ușor pentru a primi recomandări, bilete de trimitere pentru anumite investigații și rețete care sunt recunoscute în Uniunea Europeană.
eTELEDOC poate fi folosit și de românii care sunt plecați în vacanțe și care au parte de evenimente nefericite și nu-și doresc să meargă la o unitate de primiri urgențe (cum ar fi insolații, arsuri prin expunere la soare, leziuni, mușcături de insecte etc.).
eTELEDOC poate fi apelat și de către pacienții cu boli cronice acutizate. De exemplu, sunt unii pacienți cu tratament anticoagulant și uneori fac hematurie, uneori epistaxis și trebuie îndrumați când să oprească anticoagulantul, când să înceapă din nou. În cazul astmaticilor, putem să le recomandăm să ia un anumit tratament pentru o fază acută, ca urmare a factorilor de mediu nevaforabili la un un anumit moment. Abonații eTELEDOC cu boli cronice, care nu au acces facil la medicul de familie, pot fi sfătuiți și îndrumați de specialiștii noștri în caz de acutizări ale afecțiunilor.
Părinții, de asemenea, ne pot contacta în situația în care adolescenții se întorc acasă după ce au petrecut în oraș și vorbesc neclar sau au un comportament nefiresc. Noi ne dăm seama de gravitatea stării copilului sau tânărului și am putea să-i sfătuim să meargă spre camera de gardă sau să aștepte acasă, deoarece tânărul este doar în stare de ebrietate.
Referitor la accidentele casnice (inhalare de vapori, arsuri pe zone mici – în marginile grătarului, de exemplu, ingestie accidentală de cantități mici din substanțe utilizate în gospodărie), sfaturile primite prin telemedicină pot soluționa sau pot indica o anumită conduită în acest tip de urgență.