Monday, 02 December, 2024

Cum se intretin pinioanele pe lant


lubrifiere pinioane lant

Pentru ca transmisia sa functioneze corect, este nevoie de roti de lant de buna calitate si intretinute corespunzator. Sunt mai multe metode de a le intretine, indiferent de tipul de lant sau de tipul de roti pe care le folosesti. Nu exista un singur lubrifiant pentru toate rotile de lant si nici doar o singura metoda pentru intretinere si este important sa se tina cont de recomandarile producatorului.

Metode de lubrifiere a angrenajelor

Exista trei metode de lubrifiere a angrenajului de uz general:

(1) Lubrifiere cu grasime.

(2) Lubrifiere prin stropire (metoda pe baie de ulei).

(3) Ungerea cu circulatie fortata a uleiului.

Nu exista un singur lubrifiant si o metoda optima. Alegerea depinde de viteza tangentiala (m/s) si viteza de rotatie (rpm).

La viteza mica, lubrifierea cu grasime este o alegere buna. Pentru viteze medii si mari, lubrifierea prin stropire si lubrifierea cu circulatie fortata a uleiului sunt mai potrivite, dar exista si exceptii. Uneori, din motive de intretinere, se foloseste un lubrifiant cu grasime chiar si la viteza mare.

Lubrifierea cu grasime poate fi aplicata in aplicatii cu viteza mica / sarcina mica, cu toate acestea, este important sa se aplice periodic unsoare, in special pentru angrenajele de utilizare de tip deschis. Deoarece lubrifiantii se diminueaza sau se epuizeaza pe termen lung, sunt necesare verificari periodice pentru schimbarea uleiului. Utilizarea lubrifiantilor in conditii necorespunzatoare provoaca deteriorarea dintilor angrenajului. Atunci cand utilizati angrenaje la viteza mare/sarcina mare sau cand utilizati angrenaje usor uzate, cum ar fi angrenaje melcate sau angrenaje cu surub, trebuie avuta grija in selectarea tipului potrivit de lubrifiant; cantitatea si metodele. Alegerea corecta a lubrifiantului este deosebit de importanta. Aceste reguli sunt valabile si pentru lanturi agricole.

Lubrifierea cu grasime este potrivita pentru orice sistem de angrenaje care este deschis sau inchis, atata timp cat ruleaza la viteza mica. Exista trei puncte majore in ceea ce priveste grasimea:

– Alegerea unui lubrifiant cu penetrare adecvata a conului. Un lubrifiant cu o fluiditate buna este deosebit de eficient intr-un sistem inchis.

– Nu este potrivit pentru utilizare sub sarcina mare si functionare continua. Efectul de racire al grasimii nu este la fel de bun ca uleiul lubrifiant. Deci, poate deveni o problema cu cresterea temperaturii in conditii de sarcina mare si in conditii de functionare continua.

– Cantitatea adecvata de unsoare. Trebuie sa existe suficienta unsoare pentru a face treaba. Cu toate acestea, prea multa grasime poate fi daunatoare, in special intr-un sistem inchis. Excesul de grasime va cauza agitatie, rezistenta vascoasa si va duce la pierderea puterii.

Lubrifiere prin stropire (metoda cu baie de ulei)

Lubrifierea prin stropire este utilizata cu un sistem inchis. Angrenajele rotative stropesc lubrifiant pe sistemul de angrenaje si lagare. Are nevoie de o viteza tangentiala de cel putin 3 m/s pentru a fi eficient. Cu toate acestea, lubrifierea prin stropire are mai multe probleme, doua dintre ele fiind nivelul uleiului si limitarea temperaturii.

Va exista o pierdere excesiva de putere daca nivelul uleiului este prea mare. Pe de alta parte, nu va exista o lubrifiere eficienta sau capacitatea de a raci angrenajele daca nivelul este prea scazut. De asemenea, nivelul uleiului in timpul functionarii trebuie monitorizat, spre deosebire de nivelul static, in sensul ca nivelul uleiului va scadea cand angrenajele sunt in miscare. Aceasta problema poate fi contracarata prin cresterea nivelului static al lubrifiantului intr-o baie de ulei.

Conteaza foarte mult si limitarea temperaturii. Temperatura dintr-un sistem de angrenaje poate creste din cauza pierderii prin frecare rezultata din cauza angrenajelor, rulmentilor si agitarii lubrifiantului. Cresterea temperaturii poate genera mai multe probleme si va impiedica functionarea corecta a sistemului.