Se apropie Craciunul, iar cadourile sunt principala preocupare din mintea oamenilor. Cea mai recenta tehnologie se schimba de la an la an, la fel ca si cele mai recente articole vestimentare sau accesorii de fashion. Dar cadoul care nu pare sa se demodeze niciodata? Desigur, acest cadou este o carte.
Lumea editoriala este cea mai aglomerata in lunile premergatoare Craciunului. In Islanda, de exemplu, exista chiar si un nume pentru asta: jólabókaflóð (pronuntat yo-la-bok-a-flot) sau „potop de carti de Craciun”. Termenul a ajuns sa se refere si la obiceiul islandez de a face schimb de carti in Ajunul Craciunului. Drept urmare, o parte substantiala din vanzarile anuale de carti au loc in aceasta perioada si aproape 850 de titluri noi sunt lansate anual in aceste zile premergatoare Craciunului.
Islanda are o traditie frumoasa si vrem sa va spunem ca si alte tari au adoptat-o. De aceea https://librariadonaris.ro/ ne spune care este istoria oferirii cartilor de Craciun si de ce sa facem acest lucru.
O lunga istorie a cartilor oferite ca daruri de Craciun
Oamenii ofereau carti cadou chiar inainte ca cuvintele sa fie puse pe hartie. Intr-una dintre cartile sale de epigrame, poetul Martial, din Roma antica, a recomandat lucrarile unor scriitori romani celebri precum „Metamorfozele lui Ovidiu pe pergament” (piele de animal) si „Livie” (scris pe papirus sau pe pergament) ca si cadouri pentru festivalul din decembrie al Saturnaliilor. Recomandarile lui Martial au inclus si articole legate de carti, cum ar fi „o biblioteca” si „o cutie din lemn” in care sa fie pastrate pretioasele pergamente.
Pe masura ce Craciunul a devenit mai comercializat, sarbatoarea a devenit din ce in ce mai importanta pentru comertul cu carti. Cartile fac parte din marketingul care se formeaza in jurul Craciunului, acestea constituind mai mult de jumatate dintre cele mai vechi articole promovate ca cadouri de Craciun, avand numeroase exemple chiar din secolul al XVIII-lea. In epoca victoriana, ziarele prezentau in mod regulat recenzii de carti de Craciun pentru a promova vanzarile de carti in timpul sarbatorilor. Un astfel de articol dintr-un numar din 1914 al ziarului New York Times incepe cu declaratia ca „razboiul nu este cel mai mare lucru din lume. Nu poate distruge Craciunul… Editorii sunt gata sa ajute”. Acest articol prezinta diverse carti d ce puteau fi oferite drept cadouri, potrivite pentru schimburile de Craciun. In acele zile era promovate cartile somptuoase, carti in realizarea carora ilustratorii, tipografii si legatorii isi exercitau arta la maxim.
Asadar, cartile din secolul al XX-lea, oferite drept cadou de Craciun, isi au originea intr-o traditie frumoasa, in care erau oferite carti somptuoase ca si cadouri de sarbatori. Manuscrisele medievale, de exemplu, au fost daruite dintr-o serie de motive religioase, romantice, diplomatice si festive. O expozitie din 2015 despre cadourile medievale a oferit si sustinut ideea manuscriselor oferite ca si cadouri cu valoare personala si sociala.
Cartile din ziua de azi
Daca tot vorbim despre manuscrisele medievale, putem spune ca o carte, fie ca este un manuscris medieval sau o carte moderna de masa, functioneaza intotdeauna atat ca obiect de oferit, cat si ca text informativ sau pentru delectare. Aceasta observatie este deosebit de relevanta intr-o lume in care exista deja carti electronice, care inlatura in mare masura aspectul de „obiect” al cartii. Cu toate acestea, o serie de studii sociale au indicat faptul ca cititorii inca prefera sa ofere si sa primeasca carti tiparite in detrimentul cartilor electronice. Poate ca acest lucru se datoreaza faptului ca este cat se poate de dificil sa impachetam o carte electronica si sa o asezam sub bradul de Craciun.
Putem spune ca lectura este un imaginar social, un vehicul care contribuie atat la dezvoltarea personala, cat si la dezvoltarea colectiva. Adica, lectura ofera o serie de beneficii atat pentru indivizi, cat si pentru comunitati. Cu toate acestea, insasi motivatia pentru lectura fara prescriptie s-a schimbat in mod clar de-a lungul timpului de la o activitate cognitiva bazata in esenta pe cunoastere la o activitate ampla bazata pe informatii. De asemenea, lectura este o experienta culturala, precum si o activitate de agrement.
Aceasta schimbare a dus, de asemenea, la o asociere intre a citi bine si profund cu a citi mult si pentru sufletul cititorului, deoarece cartile sunt evaluate mai regulat in functie de nivelul de crestere psihologica si de autovindecare pe care il ofera.
Cartile reprezinta mai mult decat doar cunoastere. Dar cartile pot avea si un rol de decor personalizat al casei. Acest lucru se datoreaza faptului ca cartile pot spune lucruri despre proprietarii lor. La fel, cartea pe care alegem pentru a o oferi cuiva de Craciun poate spune multe despre relatia noastra cu acea persoana. Nu este suficient sa oferim cuiva o carte. Cartea respectiva trebuie sa reprezinte ceva, deci trebuie sa fie alegerea perfecta.
Pastrand traditia vie
Cartile au o istorie lunga si sunt oferit ca si cadouri de Craciun de foarte mult timp si se pare ca exista putine sanse ca tendinta sa dispara. Deci, de ce sa nu luam ca atare recomandarile lui Martial si sa-i oferim persoanei dragi, de exemplu, „Metamorfozele lui Ovidiu”? Alternativ, si mai realist, luati in considerare o editie cu coperta cartonata draguta, cu un design deosebit, care sa faca o impresie buna.
Pentru optiuni mai moderne, puteti gasi mai multe recenzii video ale celor mai recente lansari, precum si de carti ce pot fi oferite ca si cadou. Asa ca, de acest Craciun, oferiti o carte cadou. Astfel veti contribui la o traditie lunga si frumoasa.