
Convertorul catalitic sau catalizatorul este un dispozitiv al motorului cu ardere interna alternativa siWankel care serveste pentru controlul si reducerea gazelor nocive expulzate de motorul cu ardere interna. In acest fel, impactul asupra mediului al emisiilor poluante produse de autovehicule este redus.
Acest lucru este utilizat in motoarele pe benzina sau ciclu Otto ca mai recent in motorul diesel. Are un miez ceramic poros impregnat cu o rasina care contine elemente metalice nobile, cunoscute si sub numele de fagure de miere. Daca ai catalizatoare auto de cedat, intra pe link pentru a le valorifica.

Compozitia catalizatorului
Catalizatorul masinii este compus din platina, rodiu si paladiu; situat in evacuare, inainte de amortizorul de zgomot, iar atunci cand gazele nocive intra in contact cu acesta, sunt generate si accelerate reactii chimice care descompun si oxideaza aceste gaze transformandu-le in gaze inofensive pentru mediu.
Exista doua tipuri:
– Daca este pozitiv, accelereaza rata de reactie si scade energia de activare. – Daca este negativ, scade rata de reactie si creste energia de activare.
Functia de catalizator de transport
Intr-un motor pe benzina, catalizatorul auto transforma monoxidul de carbon si dioxidul de azot intr-o substanta nepoluanta.
Intre timp, la motoarele diesel, catalizatorul transforma monoxidul de carbon si hidrocarburile incombustibile in dioxid de carbon si apa.
Functia sa este indeplinita optim atunci cand este fierbinte, deci este instalata foarte aproape de motor, de obicei chiar in spatele colectorului, astfel incat sa poata ajunge rapid la o temperatura adecvata.
Unii catalizatori sunt alcatuite din 2 parti, cu un precatalyst inaintea lor.
Durata de viata a catalizatorului de transport
Durata de viata utila a unui catalizator de masina va depinde de utilizarea acestuia, desi va fi de obicei in jur de 120.000 km, atata timp cat alte elemente nu influenteaza buna functionare a acestuia.
Pentru a prelungi durata de viata utila a acestui dispozitiv cat mai mult posibil, este important sa se efectueze o revizuire periodica si sa se aiba grija ca diferitele elemente ale motorului sa fie pastrate in stare buna: bujii, filtre de aer sau sonda lambda; care este responsabila pentru reglarea amestecului de combustibil in functie de nevoile motorului.
Atunci cand este defect, acesta nu mai controleaza emisiile si permite trecerea poluarii, caz in care trebuie inlocuit.
Cum stii daca convertorul catalitic al masinii tale este in stare proasta?
In functie de vehicul si de caracteristicile sale, va fi mai usor sa observati sau nu defectiuni de performanta in motor, atat la ralanti, cat si in timpul accelerarii.
In acest caz, vom primi lipsa de putere si motorul va stagna in mod repetat, acest lucru este cauzat de obstructia catalizatorului si trebuie reparat sau schimbat de unul nou.
Daca apar zgomote metalice in partea inferioara a masinii noastre, ne-am putea confrunta cu indicatia ca panoul ceramic din interiorul catalizatorului s-a fracturat si piesele fluctueaza in interior, astfel incat filtrarea gazelor sa nu mai fie adecvata. De asemenea, daca percepeti un fum dens in apropierea prizei de gaze de esapament si da un miros neobisnuit, s-ar putea datora si unui catalizator in stare proasta.